عادل آذر؛ رامین سپهری راد
دوره 21، شماره 66 ، دی 1390، ، صفحه 1-23
چکیده
در گذشته فرایند ارزیابی عملکرد تنها توسط مدیران اجرایی (سرپرستان) صورت میگرفت، اما امروزه، این فرایند بر نظرات منابع مختلف ارزیابی مبتنی است: سرپرستان، همکاران، مشتریان (زیردستان) و خود فرد مورد ارزیابی (روش 360 درجه). بنابراین به نظر میرسد که توسعه یک مدل جامع که قضاوتهای ذهنی منابع مختلف ارزیابی را وزندهی و تجمیع کند، ضروری ...
بیشتر
در گذشته فرایند ارزیابی عملکرد تنها توسط مدیران اجرایی (سرپرستان) صورت میگرفت، اما امروزه، این فرایند بر نظرات منابع مختلف ارزیابی مبتنی است: سرپرستان، همکاران، مشتریان (زیردستان) و خود فرد مورد ارزیابی (روش 360 درجه). بنابراین به نظر میرسد که توسعه یک مدل جامع که قضاوتهای ذهنی منابع مختلف ارزیابی را وزندهی و تجمیع کند، ضروری به نظر میرسد. بر این اساس، هدف اصلی این مقاله تعیین معیارها و ارائه مدل ریاضی ارزیابی عملکرد 360 درجه در سازمان ملی بهرهوری ایران است. همچنین تحقیق حاضر در پی پاسخگویی به دو سؤال است: اول، مدل راضی ارزیابی عملکرد 360 درجه چگونه مدلیست؟ و دوم، آیا تفاوت معناداری بین معیارهای ارزیابی عملکرد سطوح مختلف سازمان ملی بهرهوری وجود دارد؟ برای پاسخگویی به سؤالات، در ابتدا شاخصهای سنجش عملکرد از ادبیات استخراج شده و در چهار دسته ویژگیهای فردی، مهارتهای فنی، مهارتهای انسانی و مهارتهای ادراکی گروهبندی شدند. سپس با استفاده از تکنیک AHPفازی میزان اهمیت هر معیار و نیز هر یک از منابع چهارگانه ارزیابی عملکرد 360 درجه، بدست آمده و در انتها، نمرات نهایی عملکرد کارکنان از طریق بکارگیری مدل ریاضیِ تجمیع نظرات ارزیابی در سه سناریو محاسبه شد (پس از اجرای 816 مدل ریاضی). نتایج حاکی از آن است که مدل ریاضی ارزیابی عملکرد 360 درجه از نوع برنامهریزی خطی بوده و معیارهای سنجش عملکرد به دلیل داشتن اوزان مختلف، برای هر یک از سطوح سلسلهمراتب سازمان متفاوت هستند.